Cena: 25.85 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz Rozważania nad statusem teologii. Analiza "Prologu" z "Reportatio Parisiensis" Jana Dunsa Szkota za 25.85 zł w księgarni ebookpoint.pl
Książka próbuje przybliżyć czytelnikowi jeden z najciekawszych aspektów myÅ›li Jana Dunsa Szkota poÅ›wiÄ™cony metateologicz...
zobacz więcej informacji
Cena: 25.85 zł
Sklep: ebookpoint.pl
Kup teraz Rozważania nad statusem teologii. Analiza "Prologu" z "Reportatio Parisiensis" Jana Dunsa Szkota za 25.85 zł w księgarni ebookpoint.pl
Wydawca: ebookpoint
Kategoria: bez kategorii
ISBN: 9788380126428
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
Książka próbuje przybliżyć czytelnikowi jeden z najciekawszych aspektów myÅ›li Jana Dunsa Szkota poÅ›wiÄ™cony metateologicznym rozważaniom nad naukowym statusem teologii. Pierwszym zagadnieniem podjÄ™tym w książce sÄ… rozważania nad tym, czym jest nauka w ogóle i co jest jej pierwszym przedmiotem. Szkot analizuje tu zagadnienie statusu nauki jako takiej, ujÄ™tej w ramach konfrontacji tradycyjnego chrzeÅ›cijaÅ„skiego modelu z modelem perypatetyckim. Celem jest przy tym wskazanie istoty nauki i wiedzy naukowej (poznania naukowego) w kontekÅ›cie czterech podanych przez Arystotelesa warunków, które nauka musi speÅ‚niać. Szkot rozszerza to zagadnienie o problem statusu teologii jako wiedzy-nauki o Bogu. Ostatecznie, zdaniem Szkota, teologia speÅ‚nia podane przez Arystotelesa warunki bycia naukÄ…, choć nie wszystkie, bo bez warunku czwartego, który jednak, jak uzasadnia Szkot, nie jest konieczny, aby formalnie teologiÄ™ za naukÄ™ uznać. Innym podjÄ™tym w książce problemem jest wyznaczenie pierwszego przedmiotu nauki. Szkot eksponuje tu podmiotowy charakter przedmiotu wiedzy, który jako pierwszy przedmiot poznania musi wirtualnie zawierać wszystko to, co w danej nauce może być poznane. Po ustaleniu statusu nauki jako takiej i okreÅ›leniu jej pierwszego przedmiotu odnosi siÄ™ Szkot do kwestii teologii, pokazujÄ…c, w jakim sensie jest ona naukÄ… (czy speÅ‚nia warunki naukowoÅ›ci), a także co jest (musi być) jej pierwszym przedmiotem. Warunek pierwszego przedmiotu dla teologii speÅ‚nia wyÅ‚Ä…cznie Bóg ujÄ™ty w peÅ‚ni Jego istoty, to znaczy Bóg jako Bóg. Teologia tak rozumiana jest wiedzÄ… absolutnÄ… i możliwÄ… wyÅ‚Ä…cznie dla intelektu proporcjonalnego wzglÄ™dem jej przedmiotu – Boga jako Boga. Szkot ogranicza tym samym takÄ… teologiÄ™, czyli rozumianÄ… w sensie Å›cisÅ‚ym, do intelektu najwyższego, czyli intelektu Boga, gdyż tylko ten intelekt jest zdolny poznać samÄ… istotÄ™ Boga. Szkot pyta także, czy Bóg może być poznany w sensie poznania naukowego w ramach treÅ›ci odmiennych od tych, pod jakimi jest ujÄ™ty w swej istocie. Zatem Szkota interesuje zagadnienie istnienia poza teologiÄ… w sobie, dostÄ™pnÄ… tylko Boskiemu intelektowi, jeszcze innej wiedzy o Bogu, dostÄ™pnej intelektowi czÅ‚owieka. Pytanie odnosi siÄ™ zatem do czÅ‚owieka i zdolnoÅ›ci poznawczych jego intelektu. Teologia w sobie jest dla czÅ‚owieka niedostÄ™pna, nie znaczy to jednak w konsekwencji, że poznanie Boga dla czÅ‚owieka jest w ogóle niemożliwe. Ostatecznie przedmiotem teologii dostÄ™pnej czÅ‚owiekowi, to znaczy – jak okreÅ›la jÄ… Szkot – teologii dla nas (pro nobis), nie jest Bóg ujÄ™ty w peÅ‚ni Jego istoty, lecz Bóg ujÄ™ty pod pewnym aspektem, w przysÅ‚ugujÄ…cych Mu wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach. W dalszej części książki przedstawione sÄ… Szkotowe rozważania nad warunkami teologii w sobie i zarazem teologii dla nas, to znaczy teologii objawionej, dostÄ™pnej czÅ‚owiekowi-pielgrzymowi. Teologia dostÄ™pna czÅ‚owiekowi ma oparcie w Objawieniu i możliwoÅ›ci intelektualnej analizy jego treÅ›ci. Ludzki intelekt z definicji jest ograniczony, Objawienie z kolei stanowi podstawÄ™ zdobycia wiedzy o Bogu. Szkot pyta wiÄ™c, w jakim zakresie ludzki intelekt jest zdolny poznać treÅ›ci przekazane na drodze Objawienia. Ostatecznie przyjmuje, że prawdziwa wiedza o Bogu, jeÅ›li ma być naukÄ…, musi siÄ™ opierać na prawdach zgÅ‚Ä™bionych na drodze wiary, lecz analizowanych rozumowo. PozwoliÅ‚o to wypracować Szkotowi koncepcjÄ™ teologii ludzkiej wychodzÄ…cej od prawd objawionych, które mogÄ… być rozpatrywane i poznawanie przez ludzki intelekt pro statu isto. MożliwoÅ›ci poznania Boga w sposób naturalny – to kolejne zagadnienie podjÄ™te w książce. Zawiera siÄ™ ono w kwestii relacji teologii do metafizyki (filozofii). Szkot ostatecznie opowiada siÄ™ tu za stanowiskiem Awicenny, że metafizyka jest najwyższÄ… wiedzÄ… dostÄ™pnÄ… czÅ‚owiekowi w obecnym ziemskim stanie bytowania, jednak jej przedmiotem nie jest Bóg, lecz byt ujÄ™ty jako sam w sobie, to znaczy byt jako byt (ens inquantum ens). Bóg jawi siÄ™ czÅ‚owiekowi z perspektywy bytowej – zasadniczo i przede wszystkim Bóg jest bytem (bytem nieskoÅ„czonym – to jest aspekt poznania Boga, do którego jest zdolny ludzki intelekt). Tak wiÄ™c zakres teologii dostÄ™pnej czÅ‚owiekowi przedmiotowo jest ograniczony przez metafizykÄ™. Teologia ludzka czerpie z metafizyki (filozofii) i tym samym puste pojÄ™cie bytu nieskoÅ„czonego (o proweniencji metafizycznej) wypeÅ‚nia siÄ™ w teologii treÅ›ciÄ… zaczerpniÄ™tÄ… z Objawienia.
KUP TERAZ