Cena: 20.86 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Dziecko w Å›wiecie wielkiej i maÅ‚ej Ojczyzny za 20.86 zł w księgarni lideria.pl
         Książka pt. W świecie wielkiej i małej Ojczyzny stanowi dwudziesty tom serii Nauczyciele – Nauczycielom wydawanej od ro...
zobacz więcej informacji
Cena: 20.86 zł
Sklep: lideria.pl
Kup teraz Dziecko w Å›wiecie wielkiej i maÅ‚ej Ojczyzny za 20.86 zł w księgarni lideria.pl
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Kategoria: Ebooki i Audiobooki / Książki dla dzieci i młodzieży / Edukacja
ISBN: bac8bc6da81c09f486ad4e0e25b537cc
Waga: b/d kg
Rok wydania: b/d
         Książka pt. W Å›wiecie wielkiej i maÅ‚ej Ojczyzny stanowi dwudziesty tom serii Nauczyciele – Nauczycielom wydawanej od roku 1996 w Oficynie Wydawniczej „Impulsâ€. Mimo różnorodnoÅ›ci stylów, sposobów dowodzenia oraz ilustrowania swoich przekonaÅ„ i racji, publikacja, którÄ… oddajemy Czytelnikowi jest spójna, merytorycznie ważna i potrzebna współczesnej szkole. SÅ‚owa, jak wezbrana rzeka, pÅ‚ynÄ… tu niosÄ…c smak, zapach i piÄ™kno polskiej ziemi. Poddajmy siÄ™ ich sile i… urokowi.
          Część pierwsza, autorstwa Prof. zw. dr hab. Kazimierza Denka pt. Poszukiwanie drogi, stanowi wyczerpującą charakterystykę głównych i kontekstowych pojęć, dotyczących różnych przestrzeni Ojczyzny. Wiele uwagi poświęca Autor tożsamości narodowej, określanej przez język, a ponadto prezentuje wyniki badań dotyczące miejsca Ojczyzny wśród innych wartości w opiniach studentów. Czytelnik znajdzie tu też opisy małych Ojczyzn Autora, a ponadto wiele znanych rozważań o drogach ludzkich poszukiwań wartości. Są one wpisane w tekst główny i cytowane utwory poetyckie, co uzasadnia tak ważną w serii N–N tezę o związkach nauki i sztuki z życiem codziennym.
          Część druga Prof. zw. dr hab. WiesÅ‚awy Korzeniowskiej: Kulturowe przemiany w obrÄ™bie wielkich i maÅ‚ych Ojczyzn ukazuje współczesne tendencje unifikacyjne, a z drugiej strony dążenia autonomiczne, narodowoÅ›ciowe. Autorka przybliża gÅ‚Ä™bokie zwiÄ…zki czÅ‚owieka z ziemiÄ… i obszarami swojskoÅ›ci w warunkach Å›cierania siÄ™ kulturowych tradycji lokalnych z realiami programów Unii Europejskiej. SpecyfikÄ™ życia maÅ‚ych Ojczyzn wnikliwie analizuje na przykÅ‚adzie Górnego ÅšlÄ…ska, stanowiÄ…cego „szczególny przypadek kulturyâ€. ZwieÅ„czeniem rozważaÅ„ jest część koÅ„cowa, uzasadniajÄ…ca potrzebÄ™ ocalania wielkiej i maÅ‚ej ojczyzny w Å›wiecie dziecka, w sercach i umysÅ‚ach mÅ‚odzieży.
          Ostatnia część dr Bronisławy Dymary pt. Mała i wielka Ojczyzna w humanistycznej edukacji nawiązuje do kluczowego w historii kultury pojęcia polskości jako sytuacji. Wyjaśniając rozumienie takich określeń jak patriotyzm, tradycja, bohaterstwo, wartość — autorka uzasadnia konieczność spojrzenia na wartości jako idee, czyny i obiekty. Z dokonanego przeglądu podręczników do języka polskiego wynika, że są one przydatne w poznaniu różnych barw polskości. W obszernej części końcowej ukazano szkołę będącą swoistą małą Ojczyzną wiedzy i więzi, a więc edukacyjną wspólnotą. Jej podstawą może być nauczanie kompleksowe i pedagogika współbycia. Pedagogika ta, będąca odmianą personalizmu opiera się na rozwoju życzliwych interpersonalnych przestrzeni. Są to: przestrzeń intelektualna, mentalna, światopoglądowa, emocjonalna, terapeutyczna i duchowa (metaprzestrzeń).
Spis treści
WstÄ™p 9 Introduction 11 Część pierwsza. Kazimierz Denek; Poszukiwanie drogi 17 RozdziaÅ‚ I. PojÄ™cie Ojczyzny, jej rodzaje, funkcje i odniesienia 17 1. Rozumienie Ojczyzny 21 2. Profile Ojczyzny 23 3. Co zawiera pojÄ™cie Ojczyzny? 24 4. PowinnoÅ›ci wobec Ojczyzny 36 RozdziaÅ‚ II. Moja maÅ‚a Ojczyzna 40 1. Krzemieniec 43 2. Tczew 49 3. Wielkopolska 51 4. KsztaÅ‚towanie miÅ‚oÅ›ci do maÅ‚ej Ojczyzny 52 RozdziaÅ‚ III. Desygnat Ojczyzny 56 1. JÄ™zyk w spoÅ‚eczeÅ„stwie wiedzy 57 2. Funkcje jÄ™zyka w procesie edukacji 59 3. Najstarszy czynnik ksztaÅ‚tujÄ…cy tożsamość narodowÄ… 60 4. Opiewany w poezji i prozie 61 5. Czy nieuleczalne okaleczenie? 66 6. Inwazja nowomowy na edukacjÄ™ 69 7. Co przeszkadza szkole w byciu źródÅ‚em poprawnej polszczyzny? 72 8. Sprzężenie zwrotne miÄ™dzy jÄ™zykiem teorii a praktykÄ… edukacji 73 9. Kultura jÄ™zyka 74 RozdziaÅ‚ IV. Najwyższa wartość 77 1. Istota wartoÅ›ci, ich geneza i funkcje 78 2. WartoÅ›ci poznawcze i uniwersalne 80 3. WartoÅ›ci w edukacji 83 4. Spory o wartoÅ›ci 84 5. Ojczyzna wÅ›ród innych wartoÅ›ci w opinii 1872 respondentów 87 6. Konkluzje 91 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 93 Streszczenie 94 Summary 94 Część druga. WiesÅ‚awa Korzeniowska; Kulturowe przemiany w obrÄ™bie wielkich i maÅ‚ych Ojczyzn 99 RozdziaÅ‚ I. MaÅ‚a i wielka Ojczyzna wobec współczesnych trendów unifikacyjnych 99 1. Globalizacja a glokalizacja 99 2. Rozważania o wielkiej i maÅ‚ej Ojczyźnie 101 3. MaÅ‚a Ojczyzna – ksztaÅ‚towanie siÄ™ i rozwój pojÄ™cia 104 4. MikrospoÅ‚ecznoÅ›ci z tradycyjnÄ… hierarchiÄ… wartoÅ›ci w realiach UE 107 RozdziaÅ‚ II. MaÅ‚a ojczyzna i jej wybrane „obszary szczególneâ€(na przykÅ‚adzie Górnego ÅšlÄ…ska) 111 1. Górny ÅšlÄ…sk w rozważaniach o maÅ‚ej Ojczyźnie 111 2. Górny ÅšlÄ…sk – „szczególny przypadek kulturowy†112 3. Współczesne „obszary szczególne†górnoÅ›lÄ…skiej maÅ‚ej Ojczyzny 125 RozdziaÅ‚ III. „By czas nie zaćmiÅ‚ i niepamię憌wiat dziecka – Å›wiatem wielkiej i maÅ‚ej Ojczyzny 129 1. Wiedza o ojczyźnie lokalnej – hobby czy konieczność? 129 2. Edukacja o maÅ‚ej Ojczyźnie – stan dzisiejszy i potrzeby 131 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 137 Streszczenie 137 Summary 137 Część trzecia. BronisÅ‚awa Dymara; MaÅ‚a i wielka Ojczyzna w humanistycznej edukacji 141 RozdziaÅ‚ I. Wielka Ojczyzna i maÅ‚e ojczyzny – Å›ladami różnych znaczeÅ„ i kontekstów 141 1. Stany rzeczy a sytuacje 141 2. „Polskość jako sytuacja†143 3. Różne barwy i odmiany polskoÅ›ci 145 4. Dom rodzinny jako podstawa współbycia w maÅ‚ych ojczyznach 148 5. WartoÅ›ci jako obiekty, czyny i idee 150 RozdziaÅ‚ II. Ojczyzna i ojczyźniane klimaty w tekstach szkolnych podrÄ™czników 154 1. PodrÄ™czniki do jÄ™zyka polskiego źródÅ‚em wiedzy o polskoÅ›ci i Ojczyźnie 154 2. Polskość jako sytuacja historyczna 157 3. Bohaterstwo i bohaterowie 161 4. Ojczyźniane klimaty w podrÄ™cznikach i życiu a rodzaje wrażliwoÅ›ci dziecka 164 5. Polska z oddali. Bohaterowie wygnaÅ„cy 167 RozdziaÅ‚ III. Różne barwy polskoÅ›ci w kompleksowej edukacji 171 1. Wspólnota uczniów i nauczycieli. Uczenie siÄ™ kompleksowe w piguÅ‚ce 171 2. Dom niejedno ma imiÄ™ i z tego wÅ‚aÅ›nie sÅ‚ynie...Realizacja kompleksu w klasie VI 177 3. Tradycje, obyczaje i obrzÄ™dy. Dynamika zajęć w klasie II gimnazjum 182 4. Literatura i plastyka jako opowieść o czÅ‚owieku. Inspiracje do zajęć w liceum 186 5. Pedagogika współbycia jako odmiana personalizmu, źródÅ‚o humanistycznej edukacji oraz patriotycznego wychowania 189 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 192 Streszczenie 192 Summary 193 Seria „Nauczyciele – Nauczycielom†195
KUP TERAZ